karosarsky tmel

otázky a odpovědi technického rázu
Odpovědět
Uživatelský avatar
berco
user
Příspěvky: 133
Registrován: 29.04.2007, 12:16

karosarsky tmel

Příspěvek od berco » 10.07.2008, 08:50

cafte

chcem sa spytat ci mate niekto skusenosti s karosarskym tmelom resp co doporucujete ... ide mi to ze chcem zvary potiahut nejakym geblajzom a to jednak preto aby to nehrzdavelo a aj koli tomu aby to nejak vyzeralo ... neviem ci je na to git uplne pouzitelny hlavne co sa tyka pruznosti...

teda sa chcem spytat ci ma niekto nejake skusenosti co na to pouzit..

dik

Uživatelský avatar
BAKALAKA
user
Příspěvky: 82
Registrován: 23.09.2006, 07:29
Bydliště: SR Lubina-sedlač pri Novom Meste nad Váhom

Re: karosarsky tmel

Příspěvek od BAKALAKA » 10.07.2008, 13:17

Zdravim ta
Na zazvarane a obrusene miesta na kastli je dobre hned naniest zakladovku, cim skor to spravis, tym zmensis riziko "kvitnutia", potom na odstaranenie velkych nerovnosti pouzi fibrovy karosasky tmel, je na to urceny, ma pruznost a pri tom drzi, ale urco ho nedavaj na holy kov, ale na zakladovku.Po jeho vytvrdnuti zastriekat striekacim tmelom a brusit, a zase zastriekat a brusit, .....,az kym nedosiahnes pozadovany tvar a drsnost.
91 black S13 - po vlastnorucnej GO motora, .. a dokonca funguje + Stage1

DOOlittle
user
Příspěvky: 414
Registrován: 17.02.2008, 09:24

Re: karosarsky tmel

Příspěvek od DOOlittle » 10.07.2008, 15:56

dovolim si oponovat> fibrovy tmel ma sice v sebe vlakna, ktore akoby drzia celu strukturu pohromade, ale jeho tepelna roztaznost je omnoho viac odlisna od roztaznosti plechu (fibergitom doporucujem tmalit len lamino diely alebo plasty, plastove narazniky a blatniky) ze pje lepsie pouzit Alu tmel. Pokial su miesta dobre zvarene a nezacnu praskat samotne zvary (su aj taki majstri), tak tento alu tmel je natolko pruzny, ze odola aj jemnym vibraciam karoserie. Taktiez si nemyslim ze je nutne pouzivat zakladovku na opravovane miesta pred samotnym gitovanim, nakolko zakladovka potrebuje isty cas na vyzretie, a nema taku prilnavost ako tmel (niekto sa spolieha na to ze mu git podrzi na mieste velka vrstva laku:)). Dnesne tmely obsahuju takisto antikorozne miniove zlozky ako antikorozne zakladovky a v mnohych pripadoch niekolkonasobne viac, takze doporucujem gitovat na cisty zdrsneny plech. Pokial sa gituje opieskovany povrch, tiez nieje nutna zakladovka. Jedinu pozitivnu skusenost so zakladovou farbou pod git som mal s PUR zakladovkou s tvrdiacou prisadou, ale nakolko ju koli novym emisnym normam stiahli z obchodnej siete, tak radsej bez zakladu. Ale kto chce riskovat prilnavost gitu, tak si na to moze napatlat pred gitovanim trebars aj "plotovu" zakladovku:)

DOOlittle
user
Příspěvky: 414
Registrován: 17.02.2008, 09:24

Re: karosarsky tmel

Příspěvek od DOOlittle » 10.07.2008, 16:02

berco> pokial len chces upravit zvary, ktore nebudu na ociach (interier, skryte miesta) tak na to existuju rozne jednozlozkove tmely (napr od body je to Body999 a da sa kupit aj v pistoli alebo v pixli, este robia jeden hustejsi a ten je sedy, len cislo neviem)

Uživatelský avatar
MIRIS
user
Příspěvky: 1102
Registrován: 09.05.2007, 12:36
Bydliště: BRNO
Kontaktovat uživatele:

Re: karosarsky tmel

Příspěvek od MIRIS » 10.07.2008, 21:11

tak ja pouzivam na prvni tmeleni tmel z alu vlaknem,podle toho jake sou hluboke nerovnosti,no a potom finalni jemnej tmel,vybrousit a pak spric kit
makam na nem

vita
user
Příspěvky: 2
Registrován: 03.07.2008, 13:57

Re: karosarsky tmel

Příspěvek od vita » 12.07.2008, 00:15

Záleží na tom která část karosérie to je. Části podvozku po zabroušení svarů nejdřív nastříkám (popř. natřu) základovkou buď to klasickou červenou nebo lépe nějakou dvousložkovou (PU, Epox...) spáry vytřu Karosářským kitem (taková ta jednosložková věc prodávaná v katruších) a celek přestříkám nástřikem na spodky (Body ...). Když jde o pohledovou část karosérie je potřeba hlavně pořádně svařit (body 3cm od sebe nejsou optimální). Potom použiju nějakou kvalitní základovku, když neni tak radši kituju (tmelím) rovnou na plech. Problém neni v pevnosti tmelu ale jeho přilnavosti. Nejlépe drží tmel na hliník. Když jde o místo kam přijde málo tmelu (rohy dveří...) nebo se záplata musí vařit "natupo" nepomůže žádnej tmel - místo je třeba svařit do jednoho celku (bodovat až body vytvoří "housenku"). A skoro nejdůležitější věc, ošetřit svár i zevnitř (voskem ...).

Uživatelský avatar
berco
user
Příspěvky: 133
Registrován: 29.04.2007, 12:16

Re: karosarsky tmel

Příspěvek od berco » 14.07.2008, 09:30

no to je jedna z veci co ma hlavne zaujmala ako osetrit zvary z vnutra ... lebo je sice faza ze z vonka je to perfektne hladke ked mi to z vnutra zhnije .... ja so to zatial riesil zen z vonka ale nasava cas ked to potrebujem poriesit aj z vnutra ... toz som sa pytal ... zatila som to riesil tak ze som pobodoval miesta a z vonka som daval priamo na plech body alu ... a prave koli prilnavosti som nedval zakladovku zda sa mi ze sa to skor olupe ked ju tam dam ako ked nie ... samozrejme ze ked pouzijem obycko zakladovku ... a nie nejaku tu speci ... dik za rady skusim si uz nejak poradit snad sa mi to neolupe ko pomaranc ;)

Uživatelský avatar
Mirek
user
Příspěvky: 7072
Registrován: 16.07.2005, 14:52
Bydliště: Brno, Vysočina a Německo
Kontaktovat uživatele:

Re: karosarsky tmel

Příspěvek od Mirek » 14.07.2008, 12:57

ja na to pouzivam zinkovy sprej na svarovani.....oproti klasice je odolny vysokym teplotam, je antikorozni. takze nastrikas svarovanou vec zevnitr a ona se svarovanim neopali.

Edit: aby me nekdo nechytl za slovo. V miste svaru se to samozrejmne opali, tam uz je teplota moc vysoka, ale mam vyzkouseno ze kdyz pouzijes tento sprej, kolem svaru se to opali maximalne 1-2mm. Kdyz pouzijes klasiku, opali se ji mnohem vic. Lip to chranit asi nejde....hned po vyvareni doporucuji na dutiny a nechat to prostrikat voskem.
In progress:Nissan 260SX S13 Spec-R Twin Turbo
Future project car #1: Nissan Primera P10 GT rv.91 SR20DE (Evolution I in progress)
Future project car #2: Nissan Primera P10 4x4 rv.92 SR20Di (Evolution I in progress)
Daily car 1: Octavia I TDI (66kw) swap na ASV 81kw, 6q řevodovka, RS podvozek, sprint 764, 96kw turbo kit
Daily car 2: Felicia II
Just for fun: Aprilia RSV 1000 Mille
Ex Car: Nissan 200SX RPS13 rv.91 SR20DET

Prodej ND na 200sx: Seznam dilu zde

vita
user
Příspěvky: 2
Registrován: 03.07.2008, 13:57

Re: karosarsky tmel

Příspěvek od vita » 20.07.2008, 21:53

Pokud se na svařovaný místo dostaneš z obou stran je to jednoduchý. Když jde o dutiny (prahy, sloupky, nepřístupný místa blatníků...) je potřeba použít nástřik na dutiny. Na nový, neshnilý auta nabo na auta který nebudou jezdit moc dlouho (na běžný ježdění) stačí vosk na dutiny. Doporučuju dražší který tak rychle neztvrdnou. Tenhle nástřik vydrží několik let a to většinou stačí. Pokud máte auto který si chcete nechat "navždycky" (veteráni...) je lepší použít olej s petrolejem (pro lepší vzlínání) podle potřeby naředěněj benzínem. Tenhle nástřik nevydrží tak dlouho jako vosk (obnova min 1krát ročně) ale dá se dle libosti obnovovat, to u vosku nejde (ne s takovym výsledkem).
PS: Body nebo jinej tlustovrstvej nástřik neni taky moc optimální. Plech může pod ním dost dlouho rezatět bez vnějších projevů. Ideální je Konkor (rozpuštěnej asfalt) kterej se vpije do rezatejch míst ale nedělá tlustou vrstvu. Když pod ním plech začne znovu rezatět, sám se oloupe, přestříká se a je to. Vím, teď mi namítnete, že to sou technologie dávno překonaný, ale sou odzkoušený (známej takhle udržuje svoji Aerovku 30 která je po rekonstrukci min 25 let a eště ji nemusel nikde opravovat, myslim, že by to ani s dnešnim bodyčkem nešlo). Nepředpokládám, že bude někdo stříkat svoji naleštěnou vytuněnou káru zespoda Konkorem ale olej do dutin by ste zkusit mohli :wink:
Jo eště jedna poznámka, na prazích (a i jinde) sou odvětrávací otvory, tak je ničím nezalepujte (už sem byl "poučen" , že je to kvůli tomu aby tam nešla voda). Pravidlo zní: Voda se tam stejně dostane, ale musí co jedřív VEN.

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 51 hostů