Stránka 1 z 5

cryo zkušenosti

Napsal: 27.03.2011, 17:06
od adner
Předkládám stručný souhrn zkušeností,získaných dvěma lety užívání této technologie..k čemuže to je vlastně dobré...
Největší přínos vidím především ve velmi podstatném zvýšení odolnosti proti opotřebení třením,to se týče hlavně litiny,převážné většiny legovaných a uhlíkových ocelí, totální eliminaci vnitřního pnutí (homogenizace materiálu),což se týče všech kovů,linearizaci a snížení koeficientu tepelné roztažnosti,zvýšení tepelné vodivosti a odstranění horkých bodů (warping).O zvýšení pevnosti v tahu,krutu,ohybu atd nebudu spekulovat,nedělali jsme zádný profesionální test (v zahraničí je jich dost a uvádí některé velmi zajímavé hodnoty),test jme učinili pouze na zjištění navýšení tvrdosti,což je u ocelí (které jsme měli k dispozici) od 2 do 5%,dle druhu..
Nejvíc poznatků mám v prvé řadě o brzdových kotoučích,prošlo jich procesem několik desítek a informací je dostatek..
několik příkladů...
PICT0024.jpg
kolegova oktávka,nové kotouče a desky Starline 1400kč,po 100 km se zkroutily a jezdilo se s nimi jen těžko,po 3000 km z jednoho vypadl plát materiálu cca 10cm2,kotouč jsme přebrousili až na tlouštku pouhých 18 mm(druhý 20),kdy min povolená je 20mm.Prošly zmražením a od té doby mají najeto 50 tis km absolutně bez problémů(viz obrázek)
PICT0028.jpg
moje kotouče MB Vito,velmi malé na hmotnost auta 2 tuny,původně Bremba po trochu intenzivnějším brždění začaly kopat,vydržely 15 tis km.Toto jsou Starline,největší shit 500 kč kus.Po procesu najeto přes 30 tis km,ještě tak 15 bez problémů najedou.Kolikrát byly modré a kouřilo se z nich nikdo nespočítá...takto bylo reinkarnováno spousta dalších,včetně sportovních,závodních,rally...
Přínos:minimálně dvojnásobné prodloužení zivotnosti ale hlavně úplné odstranění problémů s kroucením a warpingem..
Několikero setrvačníků,především pro keramickou lamelu,jak litinových,chrommoly,duralových se segmenty - jednoznačné snížení opotřebení a odstranění warpingu = plynulejší a přesnější záběr bez cukání,vyšší odolnost proti teplotě...
DSCF2862.jpg
Poloosy do formule,původně je bylo nutno vyměnit po dvou závodech,jinak se ukroutily..teď jsou na celou sezonu

Převodovka audi v GTM2,o polovinu větší kroutící moment,než na jaký byla koncipována - po 1000km ukroucená vstupní hřídel... ta samá přev kompletně zmražená,momentálně najeto 8 tis,bez problémů,zuby bez viditelného opotřebení...
Přesně zdokumentovaný průběh opotřebení obráběcích nástrojů v jedné CNC firmě - po zmražení o 90% větší pracovní výkon...
vačky,písty,bloky,ojniční šrouby,ojnice,celé motory,kola po opravě atd,atd

..díky menší tepelné roztažnosti a linearitě jsem si mohl dovolit udělat díru na Wiseco písty o 1,5 setiny menší než uvádí výrobce,motor nezakouří a nevezme gram oleje + lepší přestup tepla z pístů a menší namáhání kroužků,takže i těsnost (některé zdroje díky tomu uvádějí zvýšení výkonu o tři až šest procent)...
To cryo zařízení máme ke svému užitku,pokud by někdo něco potřeboval,není problém...

Re: cryo zkušenosti

Napsal: 27.03.2011, 17:37
od Kentoya
zajímají mne ještě pístní kroužky

jinak ty vysokokompresní motory budu skládat dva, jeden atmo a jeden turbo, a protože se bude vevařovat materiál do hlavy, tak bude pnout, takže ti potom někdy za půl roku přivezu dvě palice, dva bloky, dvoje ojnice čtyři vačky, ale ještě vyzkoušej ty pístní kroužky, dík

Re: cryo zkušenosti

Napsal: 27.03.2011, 18:12
od Tomy
Kentoya píše:zajímají mne ještě pístní kroužky

jinak ty vysokokompresní motory budu skládat dva, jeden atmo a jeden turbo, a protože se bude vevařovat materiál do hlavy, tak bude pnout, takže ti potom někdy za půl roku přivezu dvě palice, dva bloky, dvoje ojnice čtyři vačky, ale ještě vyzkoušej ty pístní kroužky, dík
Díky, ža na mě myslíš :wink:

Re: cryo zkušenosti

Napsal: 27.03.2011, 18:22
od Svobda
Adner: Kdyz ti nekdo doda treba kotouce do kdy to ma hotovo ? Mrazite pravidelne nebo az mate vic veci ?

Re: cryo zkušenosti

Napsal: 27.03.2011, 19:32
od adner
když toho nasbírám tak 200kg,aby se zaplatil aspon dusík,cca 1x za měsíc...lidi u nás to neznají,tak toho moc není..na těžké věci,jako třeba bloky,cena dohodou..
Franc:kroužky taky..

Re: cryo zkušenosti

Napsal: 27.03.2011, 19:38
od Kentoya
Tomy píše:
Kentoya píše:zajímají mne ještě pístní kroužky

jinak ty vysokokompresní motory budu skládat dva, jeden atmo a jeden turbo, a protože se bude vevařovat materiál do hlavy, tak bude pnout, takže ti potom někdy za půl roku přivezu dvě palice, dva bloky, dvoje ojnice čtyři vačky, ale ještě vyzkoušej ty pístní kroužky, dík
Díky, ža na mě myslíš :wink:
to je ještě vyšší komprese, než na tvém motoru, řekněme dieselová

Re: cryo zkušenosti

Napsal: 03.04.2011, 20:38
od Kentoya
rendo blok mrazíš před anebo po výbrusu

Re: cryo zkušenosti

Napsal: 03.04.2011, 20:41
od sejkora
Kentoya píše:rendo blok mrazíš před anebo po výbrusu
pokud se blok vrati na sve puvodni rozmery po rozmrazeni tak asi po ne?

Re: cryo zkušenosti

Napsal: 03.04.2011, 20:48
od Svobda
Na strankach to pise a myslim ze pred

Re: cryo zkušenosti

Napsal: 03.04.2011, 20:51
od sejkora
5) Úhlování, broušení motoru provést až po kryoúpravě,

Re: cryo zkušenosti

Napsal: 03.04.2011, 20:58
od Svobda
Jo tak jsem to myslel akorad blbe napsal sorry

Re: cryo zkušenosti

Napsal: 03.04.2011, 21:13
od adner
lepší po,materiál se potom líp a rovnoměrněji opracovává..i kvůli ohřevu při broušení
..dnes už chápu,proč Taboo mrazí úplně všechno..když jsme dělali rentgeny na strukturu materiálu před a po mražení,bylo mi okamžitě jasné o co tu jde.Krystalická mřížka byla mnohem jemnější a nesrovnatelně víc homogenní než před...ale těch předností je mnohem víc,je úžasné co hluboký mráz dokáže s kovem udělat..

Re: cryo zkušenosti

Napsal: 03.04.2011, 21:15
od Svobda
Kam to davate na tyhle testy ? Asi jedine na zapadoceskou fakultu co nebo to maj jeste nekde ?

Re: cryo zkušenosti

Napsal: 03.04.2011, 21:16
od adner
jsem blbej,myslím a píšu jinak, :wink: pochopitelně mrazit před

Re: cryo zkušenosti

Napsal: 03.04.2011, 21:17
od Woyta
A to jste jeste nezkusili tekute helium. (-276st?) :)