ložiska, rozměry a olejový film

otázky a odpovědi technického rázu
Odpovědět
Uživatelský avatar
adner
user
Příspěvky: 2480
Registrován: 10.03.2006, 03:15
Bydliště: Fiji
Kontaktovat uživatele:

ložiska, rozměry a olejový film

Příspěvek od adner » 10.02.2013, 21:50

Problematika použití vhodných ložiskových pánví pro daný motor je téma dosti komplexní a u nás obecně vcelku zamlžené. Jak známo, kliková hřídel je uložena v bloku motoru, kde vlastní oddělení oproti sobě pohybujících se částí má na starosti tenký olejový film. Člověku minimálně technicky vzdělanému je jasné, že pevnost tohoto filmu je zásadní pro funkci a životnost motoru. Toto se odvíjí od teploty, tlaku, druhu oleje, rozdílu rychlostí jednotlivých dílů a v neposlední řadě jeho šířce / tloušťce. Trendem poslední doby je, z důvodu co největšího snížení hydraulických ztrát (environment), používání lehkoběžných olejů s nízkou viskozitou. To si ovšem žádá zeslabení olejové vrstvy až na hranici totálního minima z pohledu bezpečnosti provozu pohyblivých dílů co se týče možného kontaktu. Toto sebou ovšem také nese nutnost velmi přesného měření a nastavení správné provozní vůle mezi jednotlivými součástmi. Díky rozptylu rozměrů daných výrobou je nutné vlastní tloušťku olejového filmu donastavit výběrem vhodných ložiskových pánví. Vůli v ložiskách je nutno přizpůsobit použití daného motoru - teplotě, namáhání, jeho pevnosti/materiálu, torzním kmitům, osové symetrii, vlastnostem čerpadla atd.
Jistě jste si všimli, že na každé klikové hřídeli jsou vyraženy znaky kodující rozměry jednotlivých pánví na každou pozici zvlášť. To je z toho důvodu, že každý čep, každé uložení má i po strojním obrábění jiný rozměr v toleranci cca + - 1 setina mm, tzn mezi sousedními uloženími, když připočteme i kliku, může být rozdíl 4 setiny mm. (v případě přebroušené i více) Dále nesmíme zapomenout na torzní a podélný ohyb hřídele, který je taktéž v toleranci 1-2 setin dle namáhání. Pokud použijeme pevnější šrouby s větším utahovacím momentem, nastane další změna rozměru (především u AL bloků), protože i kov se pod tlakem "stlačuje". Při expanzi namáhá ojnice film tlakem, čímž zmenšuje jeho tloušťku opět v řádu setin.
V součtu: minimální použitelná tloušťka olejového filmu je cca 0,015 mm, maximální asi 0,1mm. Za bezpečnou a odolnou proti kontaktu při power upgrade považuji vrstvu oleje silnou přibližně 0,05-0,07 mm (fabriky dnes cca 0,025). Výhodou malé vůle je možnost použití tekutějšího oleje (ztráty) a hlavně omezení kavitace (vznik a kolaps vzduchových bublin ve filmu při vysokých otáčkách a zátěži = značné snížení únosnosti), což se ale také dá řešit vyšším výkonem čerpadla. Nevýhodou je samozřejmě nízká odolnost proti kontaktu vedoucí k poškození součástek.
TRI metal vs AL...
Tri metal pánve (ACL Duraglide, Clevite TM,VP a další) se dostaly do povědomí veřejnosti, jelikož je používají závodní týmy díky jejich menšímu součiniteli tření a schopnosti lépe vázat olej oproti AL typu. Z pohledu amatérského úpravce už tak vhodné nejsou a to z důvodu jejich vlastní konstrukce. Základem je ocelová pánev, na ní je tenká měděná mezivrstva a nakonec elektrolýzou nanesená vrstva měkkých kovů, v řádu několika mikronů. Tzn únikový prostor pro nečistoty, či hard kontakt součástí je velmi malý. Pokud chceme pouze vyměnit ložiska (Nissan) dle kodů na klice a klika je zdravá a rovná, není problém. Vše už je změřeno výrobcem v toleranci 5 ti tisícin. (pozor na to, klika, která má něco najeto, většinou vykazuje vyosení cca 0,1 mm a nějakou tu ovalitu taky). Pokud budeme brousit, nastane problém. Výbrusová či standard neorigo sada nemá z důvodu výroby nikdy jednotlivá ložiska naprosto stejná (nikdo je nevybírá) + rozdíly rozměrů jednotlivých uložení, takže je nutno je vybrat z více kusů, přičemž tolerance jejich rozměrů je velmi vysoká, klidně 0,05 mm. Pokud repasujeme motor i s brusem, musíme na to být patřičně vybaveni. Tisícinový mikrometr, kvalitní supito s tisícinovým úchylkoměrem a speciální přípravek na měření tloušťky ložisek. Nejprve změříme díry a čepy, vše minimálně 10x a vypočteme průměr hodnot, abychom se dostali na nějakou rozumnou přesnost = zabere to spoustu času. Plastigage je jen orientační měření a nedoporučuje se. Spočítáme potřebnou tloušťku ložisek s přihlédnutím k určené vůli na olej. Následně zakoupíme cca 10 sad pánví, velmi pečlivě změříme jejich tloušťku a vybereme ty se správným rozměrem do jednotlivých míst. Samozřejmě hlavní i ojniční. Ten, kdo koupí a natvrdo nainstaluje jednu sadu, musí (s přihlédnutím k tomu co jsem uvedl výše) počítat s tím, že až motor po čase rozebere, bude klika ve velmi nepěkném stavu. Je to otázka štěstí jak se zrovna rozměry sejdou, 50:50. Připomínám, že před měřením je potřeba mít nainstalovány a utaženy všechny šrouby s velkým momentem (klika i hlava) a blok, klika a ojnice by měl být ohřáty na provozní teplotu.

Riziko neměřených vůlí a ložisek se ovšem dá velmi dobře obejít použitím AL pánví (ACL aluglide, Clevite AL-5...). Ty se skládají z podkladové oceli a speciální hliníkové slitiny vysoce obohacené křemíkem o tloušťce cca 0,5 mm. Takto silná vrstva relativně měkkého materiálu při případném kontaktu z důvodu špatného rozměru ložiska nemůže klikovou hřídel ohrozit, jednoduše "udělá místo". To se týče i "uskladnění" nečistot vyplavených z bloku. I velké kousky se schovají do slitiny aniž by čemukoliv uškodily. Toto u TRI metal není možné, jelikož jejich měkká vrstva je příliš tenká. Mnohokrát jsem viděl motor s těmito pánvemi a s klikou v ošklivém stavu. V případě AL nikdy. AL pánve nemají rády dlouhodobé hard detonation, z povrchu se začnou drolit malé kousky. Ale i s tím motor funguje dále bez poškození. Další velkou výhodou AL ložisek je, že díky vysokému obsahu křemíku jsou schopny skvěle vyleštit čepy, což se v podstatě rovná v poslední době výrobci používanému micropolish finish zvyšujícímu vrubovou pevnost. Takže i poškrábaná klika po nějaké době vypadá jako nová. (samozřejmě v rámci možností)
edit:
Pokud nebudete měřit, rozhodně nainstalujte novou olejovou pumpu...

Uživatelský avatar
SilverFox
user
Příspěvky: 1217
Registrován: 16.09.2007, 18:28
Bydliště: Plzeň

Re: ložiska, rozměry a olejový film

Příspěvek od SilverFox » 10.02.2013, 22:09

Díky moc. Ráno si to dám ještě jednou. :)
Obrázek

Uživatelský avatar
adner
user
Příspěvky: 2480
Registrován: 10.03.2006, 03:15
Bydliště: Fiji
Kontaktovat uživatele:

Re: ložiska, rozměry a olejový film

Příspěvek od adner » 10.02.2013, 23:22

jo je to trochu chaotické, čmáral jsem to po kouskách ve chvílích osobního volna a paměť mi už moc neslouží..

Uživatelský avatar
Mickael
user
Příspěvky: 740
Registrován: 05.09.2006, 13:42
Bydliště: Praha

Re: ložiska, rozměry a olejový film

Příspěvek od Mickael » 10.02.2013, 23:27

Dik za tvuj cas,vic takovych clanku :)
97' ECR33 M-spec 2

ladin
user
Příspěvky: 118
Registrován: 08.08.2011, 22:30
Bydliště: Skvrňov

Re: ložiska, rozměry a olejový film

Příspěvek od ladin » 11.02.2013, 00:06

Děkuju za další dobré informace :)
Jsem zpět :twisted:

Uživatelský avatar
adner
user
Příspěvky: 2480
Registrován: 10.03.2006, 03:15
Bydliště: Fiji
Kontaktovat uživatele:

Re: ložiska, rozměry a olejový film

Příspěvek od adner » 11.02.2013, 00:12

rádo se stalo..

Uživatelský avatar
blázen
user
Příspěvky: 12264
Registrován: 19.03.2005, 17:57
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: ložiska, rozměry a olejový film

Příspěvek od blázen » 11.02.2013, 06:29

Děkuji ti mistře
superb 2004 1,9tdi chiped.. brzy k prodeji..

na dvoukilo seženu vše,vlastně skoro vše :-k
prodej ND nissan sunny 1,8gti B12
GO motorů CA18DET etc..
kontaktovat:736460675 0-24hod

geegaladriel
user
Příspěvky: 217
Registrován: 21.09.2008, 01:49

Re: ložiska, rozměry a olejový film

Příspěvek od geegaladriel » 15.02.2013, 21:45

super clanok. Aka technologia/material je pouzita pre originalne(oem) loziska na ca18det?

vmille
user
Příspěvky: 1723
Registrován: 29.08.2007, 22:34
Bydliště: okres Břeclav

Re: ložiska, rozměry a olejový film

Příspěvek od vmille » 17.02.2013, 14:13

diky tento clanek mi chybel

Uživatelský avatar
Fizzbiker
user
Příspěvky: 3406
Registrován: 14.01.2010, 18:29
Bydliště: cca Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: ložiska, rozměry a olejový film

Příspěvek od Fizzbiker » 20.02.2013, 11:09

adner píše:jo je to trochu chaotické, čmáral jsem to po kouskách ve chvílích osobního volna a paměť mi už moc neslouží..
strejdo jeste dotazek a co bronz, u nasich aplikaci asi k prdu ale treba takovy starsi engine? ma nejaky devizy?
:bootyshake: :bootyshake: :bootyshake: :bootyshake: :bootyshake: :bootyshake: :bootyshake:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Uživatelský avatar
adner
user
Příspěvky: 2480
Registrován: 10.03.2006, 03:15
Bydliště: Fiji
Kontaktovat uživatele:

Re: ložiska, rozměry a olejový film

Příspěvek od adner » 20.02.2013, 22:06

bronz je poměrně tvrdý, což si žádá ještě vrstvu kompozice....bronz = racing vodítka a sedla, na to je ideální...

Uživatelský avatar
jagy
user
Příspěvky: 2666
Registrován: 21.08.2006, 21:34

Re: ložiska, rozměry a olejový film

Příspěvek od jagy » 21.12.2015, 11:49

Nechce nekdo z adminu udelat tohle tema "pripnute" nahore, at je viditelne? Stale se setkavam s tim, ze mi pise nekdo, komu lehnul motor diky pouziti nespravnych lozisek.
Jedetoshop.cz Facebook stránka - Jedetoshop.cz | Staň se fanouškem!
Použité ND - Jagyho bazárek | Nové OEM Nissan díly - KLIKNI ZDE!

Uživatelský avatar
Jennulda
user
Příspěvky: 903
Registrován: 30.11.2010, 15:23
Bydliště: Hovězí
Kontaktovat uživatele:

Re: ložiska, rozměry a olejový film

Příspěvek od Jennulda » 21.12.2015, 21:25

Super článek :wink: díky

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 53 hostů