vodíkové křehnutí ocelí při zinkování

otázky a odpovědi technického rázu
Odpovědět
Uživatelský avatar
mara_m
user
Příspěvky: 4972
Registrován: 23.06.2008, 17:46

vodíkové křehnutí ocelí při zinkování

Příspěvek od mara_m » 26.10.2016, 19:54

bylo to tu tak nějak načaté

vesměs schrnuto

vodík difunduje do oceli během moření v kyselinách nebo galvanických lázní

první před zinkováním probíhá po odmaštění moření v kyselině solné - zde už difunduje vodík do oceli -aby došlo k co nejmenšího proniknutí vodíku je potřeba materiál ideálně otryskat aby se moření snížilo na minimum

další proniknutí vodíku vzniká při samotném zinkování dříve hojně používané kyanidové lázně na to byli mnohem horší než dnes nahrazující slabě kyselé i když minimálně tak stále vodík difunduje do oceli proto se používá tak zvané žíhaní na odstranění vodíkové křehkosti

Kalené a popouštěné součásti jsou vice náchylné k vodíkové křehkosti proto se používá ohřev na 100 až 200°C po dobu až 12 hodin v olejové lázni (více se neohřívá aby tvrdost kalených součástí neklesla )

jinak se udává 300 až 400 °C ohřev u ocelí

zušlechtěné polotvary je o dost složitější to psát nebudu pač kdo neměl metalurgii by nepochopil oč tam jde :)

toto jsou moje zkušenosti a poznatky ještě až kluci dostaví trhací stolici tak udělám certifikovaný test šroubu včetně diagramu aby byl vidět rozdíl 8)
CNC výpalky laser ,plasma a autogen

Uživatelský avatar
Patrick
user
Příspěvky: 223
Registrován: 08.07.2010, 11:46
Bydliště: Veselí nad Lužnicí
Kontaktovat uživatele:

Re: vodíkové křehnutí ocelí při zinkování

Příspěvek od Patrick » 30.10.2016, 21:41

Díky za poznatek máro, jsem zvědavej na pevnostní test.

Ještě se zeptám ohledně toho zinkování, respektivě přípravy k zinku, jakým postupem připravujete např. ty šrouby, lišty, trubičky na to zinkování, aby to mělo dokonalej a hladkej povrch? Ty díly jsou mnohdy povrchově zkorodovaný. Zkoušel jsem to brát dratakem, ale zůstanou v tom povrchu rýhy, který ten zinek asi neskryje. Jestli se na tohle dá použít odrezovač, nebo nějaká kyselina tak si myslím, že stejně nějaké drobné broušení bude potřeba ne?

Díky za každej poznatek. :)

Uživatelský avatar
mara_m
user
Příspěvky: 4972
Registrován: 23.06.2008, 17:46

Re: vodíkové křehnutí ocelí při zinkování

Příspěvek od mara_m » 31.10.2016, 12:38

pokud to je kde nevadí děláme běžně jemné tryskání.. v případě potřeby tryskáme balotinou plastem atd dle povrchu a výsledku pak se třeba i leští pod zinek ...

kyselina je fajn ale ne na pevnostní věci.... kyselina se využívá hlavně když se dělají svařence pod chrom kde se broušení atd nesmí nebo minimálně tak kovy před svařením tigem čistíme v kyselině solné od okují nasledně se neutralizuje slabým louhem .....
CNC výpalky laser ,plasma a autogen

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti